عروسک باربي بر خلاف ساير عروسک‌ها کـه تداعي کننده کودک بوده و داراي چهره‌اي معصومانـه مي‌باشند، نام لاتين فيلم هديه اي از بهشت يک زن بيست ساله آمريکايي با تمام مشخصات اندامي آن هست که با دقت فراوان طراحي و ساخته مي‌شود و با حضور تصاويرش درون اکثر مايحتاج و ملزومات ضروري کودکان و نوجوانان از قبيل لوازم التحرير، کيف، کفش، شکلات‌ها، ظروف، البسه، ساعت، وسايل شخصي و... نام لاتين فيلم هديه اي از بهشت ملکة ذهني کودکان و نوجوانان گرديده، خود را بـه آنان تحميل و موجب خريد عروسک مي‌گردد. نام لاتين فيلم هديه اي از بهشت درون روش‌هاي تعليم و تربيت، مـهم‌ترين و کليدي‌ترين عامل بحث «الگوسازي» است. هر سن و هر جنس الگوي خاص خود را برمي‌تابد. درون اين ميان مـهم‌ترين سن، دوران کودکي است. تربيت دوران کودکي توأم با بهره‌گيري از الگوهاي خاص و ويژة اين دوران است. طبيعي هست که الگوهاي دوران کودکي بـه طور عمده از مؤلفه‌هاي عاطفي بـه جاي گزاره‌هاي عقلاني بهره مي‌برند. لذا رمز و رازهاي موجود درون خيال‌پردازي‌هاي کودکانـه، جايگزين گزاره‌هاي واقع‌گرايانـه درون تربيت بزرگسالان مي‌شود. مبتني بر اين اصل، استفاده از نماد حيوانات بـه صورت فانتزي درون انتقال مفاهيم آموزشي و تربيتي بـه کودکان همواره مدّ نظر بوده است؛ بـه گونـه‌اي کـه امروزه بيشترين حجم توليدات فرهنگي مربوط بـه کودکان درون زمينـه انيميشن، کتاب، داستان و اسباب‌بازي بـه استفاده از نمادگرايي از حيوانات محدود مي‌شود. درون اين ميان بچه‌ها انحصاراً بـه عروسک علاقه‌مند هستند. اين علاقه نشأت گرفته از عاطفه ويژه بچه‌ها و همچنين بـه دليل قدرت برتر عروسک درون ايجاد حسّ همزادپنداري و تفاهم خيالي با کودک است. عروسک، بالاترين نقش تربيتي را بـه ويژه درون شکل‌دهي و پايه‌ريزي شخصيت ان دارد. بچه‌ها، زنان آيندة هر ملت هستند و براي انحطاط هر ملت بايستي ان و زنان آن ملت را منحط تربيت نمود. همان‌گونـه کـه براي اعتلاي هر ملت، بايستي ان و زنان آن ملت را متعالي تربيت کرد. از اين منظر، نقش عروسک درون تهاجم فرهنگي نقش بسيار برجسته‌اي است.

پديده عروسک باربی

کمپاني متل: نام لاتين فيلم هديه اي از بهشت کمپاني متل درون سال 1945 توسط زوج هندلر و مت درون ايالت کاليفرنياي جنوبي آمريکا تأسيس شد. اين شرکت، ابتدا قاب عتوليد مي‌کرد و سپس بـه ساخت مبلمان خانـه و در نـهايت بـه توليد اسباب‌بازي روي آورد.
متل و ميکي ماوس: کمپاني متل درون 1955 با کلوپ ميکي ماوس براي تبليغ اسباب‌بازي‌ها بـه همکاري درون نمايش‌هاي تلويزيوني پرداخت کـه موجب دگرگوني ساختاري درون تجارت اسباب‌بازي شد.
در 1959 بـه دليل علاقة هندلر بـه عروسک‌هاي کاغذي، اين کمپاني‌ها طرح ساخت عروسک را دنبال د کـه منجر بـه عقد قرارداد براي دريافت امتياز عروسک آلماني لي‌لي شد.

عروسک لی لی

عروسک لي‌لي درون واقع برگرفته از شخصيت، اندام و چهره يک زن خيابان‌گرد آلماني بـه همين نام بود. عروسک آلماني لی لی بـه عنوان يک قطعه کلکسيوني فقط بـه بزرگسالان، بـه ويژه بـه کلکسيونرهاي اسباب‌بازي فروخته مي‌شد.
کمپاني متل امتياز عروسک لي‌لي را از آلمان خريد و پس از تغييراتي، صورت‌بندي نژادي آن را بـه نژاد «آنگلوساکسون» همانند کرد و به توليد انبوه آن درون آمريکا اقدام نمود.

عروسک باربی

اين عروسک تغيير نژاد يافته (به نژاد آمريکايي ـ انگليسي آنگلوساکسون) باربي لقب گرفت. باربي اسم خلاصه شدة «باربارا» کوچک رئيس کمپاني متل يعني آقاي هندلر بود.
باربي بـه زودي درون صف اوّل اسباب‌بازي ان درون غرب قرار گرفت. درون سال 1959 هر عروسک باربي بـه قيمت سه دلار فروخته مي‌شد. امّا اکنون هر عروسک باربي اصل ساخت کمپاني متل که تا 4500 دلار قيمت دارد.
از طراحي موشک ضدّ هوايي که تا طراحي عروسک باربي: طراح تغييرات باربي درون آمريکا درون کمپاني متل، «جک رايان» است. وي قبل از آن درون پنتاگون (وزارت جنگ آمريکا) طراح موشک‌هاي اسپارو و هاوک بود. شرکت متل او را بـه خاطر تخصص و استعدادش درون شناخت فرم هيکل زنان استخدام کرد.
در 1960 شرکت متل سهام خود را بـه فروش رساند و به سهامي عام تبديل شد. از 1963 که تا سال 1965 ثروت کمپاني متل از 100 ميليون دلار بـه 500 ميليون دلار افزايش يافت.

عروسک کِن (دوست‌پسر باربی)

در 1961 کمپاني متل عروسک کن را توليد کرد. اين عروسک پسري بود با لباس‌هاي شيک و موهاي قهوه‌اي کـه برگرفته از نام پسر آقاي هندلر رئيس کمپاني متل است. بـه اين ترتيب عروسک باربي صاحب يک دوست پسر شد. بعدها درون سال 1963 عروسک «ميچ» و در سال 1965 عروسک «اسکيپر» بـه جمع کن و باربي پيوستند.
دوستان زرد و سياه باربي: درون سال 1968 کمپاني متل براي اينکه بـه باربي يک شخصيت تربيتي جهاني ببخشد، اقدام بـه ساخت و فروش عروسک‌هاي سياه و زردي نمود کـه هيکل و اندام آنـها کاملاً همانند اندام باربي، ولي رنگ پوست و چهرة آنـها متفاوت است. عروسک دورگة آفريقايي آمريکايي براي کودکان سياه‌پوست درون آمريکا و آفريقا کـه به باربي سياهان معروف شد با نام «کريستين» توسط کمپاني متل بـه بازار آمد. اين تمام مسئله نبود، زيرا بازار بيش از يک ميلياردي زرد پوستان درون آسيا و همچنين تربيت غربي ان آنان ضرورت نگاه فرهنگ غربي بـه آن عرصه را جدّي ساخته و در سال 1990 «کي‌يرا» معروف بـه باربي ژاپني‌ها و چيني‌ها را ساخته و روانة بازار کرد. درون کنار اين دوست زرد پوست باربي دو سال قبل از آن (1988) «ترزا»ي آمريکاي لاتين بـه جمع دوستان باربي پيوسته بود.
از 1965 کمپاني متل درون راستاي تبليغ و ترويج باربي بـه ساخت و فروش اسباب‌بازي‌هاي جنبي و تکميلي آن پرداخت: اسباب‌بازي «ببين و بگو» درون مـهدکودک‌ها، خودروهاي مسابقه احتراقي، اسباب‌بازي‌هاي الکترونيکي، سرگرمي‌هاي ويدئويي خانگي، پازل‌ها و... .

اساسنامـه کودکان

1978 متأثر از شعار حقوق بشر رئيس جمـهور وقت آمريکا جيمي کارتر مبني بر بسط حقوق بشر درون جهان، کمپاني متل با ديد بشر دوستانـه! اساسنامـه جهاني کودکان را تنظيم نمود کـه به شکل قابل توجهي، شرکايي را بـه صورت غيرانتفاعي درون اتحاديه‌اي پيرامون اساسنامة مزبور ـ از سراسر جهان ـ گرد آورد.

متل کمپانی چند مليتی

کمپاني آمريکايي متل براي ترويج باربي درون سال 1986 شرکت هنگ کنگي اراکو را تأسيس کرد. درون سال 1988 با کمپاني والت ديسني درون جهت توليد و بازاريابي اسباب‌بازي‌ها و فيلم‌هاي شخصيت‌هاي عروسکي و کارتوني معروف والت ديسني درون سراسر جهان قرارداد همکاري منعقد نمود. همچنين درون سال1988 کمپاني متل کل سهام شرکت اسباب‌بازي سازي فرانسوي «اس، اي» را خريد و در سال 1989 شرکت «کورجي تويز» انگليسي را تأسيس کرد. با توجه بـه گسترش نفوذ باربي، کمپاني متل درون 1991 شرکت آويوا توليدکنندة اسباب‌بازي‌هاي ورزشي را تأسيس کرد.
از اين بعد به ترتيب:
ـ درون 1992 تأسيس شرکت‌هاي بين‌المللي از سوي متل،
ـ درون 1993 جذب مجموعه محصولات فيشر پرايز (توليد کننده اسباب بازي پيش دبستاني) بـه مجموعه متلو،
ـ درون 1994 تأسيس شرکت کرانسنکو براي توليد اسباب‌بازي‌هاي معروف باربي درون انگليس توسط متل،
ـ درون 1995 تدوين مقررات حقوقي توليد و توزيع عروسک‌هاي بزرگ کاپچ کيدز توسط متل،
ـ درون 1997 ادغام کمپاني اسباب‌بازي نايکو درون متل،
ـ درون 1997 ساخت و عرضه يک عروسک معلول سوار بر ويلچر بـه نام اسمايل توسط خط توليد باربي،
ـ درون 1998 خريداري کمپاني اسباب‌بازي سازي پرندة آبي از انگليس،
ـ درون 1998 تولد مطلوب آمريکايي درون دو مجموعة اوّل (مجموعة اوّل ان 3ـ7 ساله و مجموعة دوم ان 7ـ12 سال) شامل سليقه‌ها، علايق، الزامات و... .
در سال 2000 کمپاني متل امتياز مجموعة بازي‌ها و فعاليت‌هاي سرگرم کننده پيرامون «داستان‌هاي هري‌پاتر» شامل: عروسک‌ها، پازل، خودروها، بازي‌هاي کامپيوتري و فيلم‌هاي مربوط را (با همکاري کمپاني سينمايي وارنر) خريداري نمود.
در سال 2001 کمپاني متل بـه معاهدة جهاني «چاپ و انتشارات تي.اچ.کيو» براي گسترش و نشر بازي‌هاي آموزشي و نرم‌افزارهاي توليدي خود با توجه بـه ذخاير کمپاني متل شامل باربي، هاتوي، آمريکايي، مچ باو فيشر پرايز وارد شد.

فيلم‌های باربی

در سال 2001 عروسک باربي درون اوّلين فيلم کامپيوتري خود بـه نام «باربي درون فندق شکن» ظاهر شد، از آن بعد تا کنون تعداد قابل توجهي فيلم کامپيوتري، انيميشن، فيلم سينمايي و مستهجن درون مورد باربي توليد شده است.

دوباره‌سازی باربی

در طي ساليان گذشته باربي بيش از پانصد بار درون نقش‌ها و شخصيت‌هاي متفاوت عرضه شده هست از آن جمله:
پرستار، افسر پليس، آموزگار، پزشک، دندانپزشک، دامپزشک، خواننده موسيقي راک، ژيمناست، کارآگاه، افسر نيروي دريايي، افسر خلبان، ميهماندار هواپيما، دزد، گدا و... کـه اين شخصيت‌پردازي‌ها، براي کارکردهاي تربيتي اين عروسک است.

باربی و سياست

در طول چهل سال گذشته عروسک باربي فعال عرصه سياست درون آمريکا بوده است. درون طول انتخابات ايالتي و ملتي، باربي بسيار فعال است. درون طول جنگ ويتنام، گرانادا، پاناما، و در انتهاي جنگ سرد باربي نقش‌هاي متفاوتي ايفا کرد.
در طول جنگ عراق و آمريکا درون سال 1990 عروسک باربي با پوشش يونيفورم نظامي آمريکايي بـه تهييج افکار عمومي مردم آمريکا پرداخت. بعد از واقعة 11 سپتامبر نيز باربي با پوشيدن يونيفورم نيروهاي نظامي ضدّ تروريست با ايفاي نقش جديد خود بـه تهييج افکار عمومي پرداخت. تيتر آگهي‌هاي تبليغاتي باربي براي نبرد ضدّ تروريسم اين بود: «باربي روح آمريکايي».

باربی و تعليم و تربيت

خانم روت هندلر همسر رئيس کمپاني متل دريافته بود کـه همچنان کـه فرزندش باربرا رشد مي‌کند بـه شخصيت‌سازي و تقليد از بزرگسالان درون رفتار با عروسک‌هاي کاغذي مي‌پردازد، بنابراين طرح ايده ابداع عروسک واقعي (سه بعدي) بـه ذهن او خطور کرد.
پس از ساخت باربي تصميم بر اين شد که تا مدل‌هاي گوناگوني از لباس‌ها درون اختيار کودکان قرار گيرد که تا آنان بتوانند شخصيت دلخواه خود را درون مدل‌هاي مختلف بـه باربي ببخشند.
به مرور زمان باربي کارکرد مـهمي يافت، باربي بـه ان آموزش مي‌داد کـه جامعة مدرن از آنـها بـه عنوان يک زن چه انتظاري دارد.
کمر باريک و اندام کشيدة باربي باعث شده هست تا ان نوجوان درون غرب و ساير کشورها براي اينکه اندامشان شبيه باربي شود يا از الگوي باربي خيلي فاصله نداشته باشند از خوردن غذا بـه اندازة کافي درون سن رشد خود پرهيز کنند. لذا آمار حيرت‌آور سازمان‌هاي بهداشتي غرب از سوء تغذيه ان غربي خبر مي‌دهد.
طرح اين ذهنيت کـه ترکيب اندام باربي هيچ‌گاه بـه هم نخواهد خورد، درون تربيت ان براي اينکه درون سنين بزرگ‌سالي هيچ‌گاه آبستن نشوند (که مبادا فرم اندامشان بـه هم بخورد) بسيار مؤثر بود. درون دهة 90 ميلادي بـه دليل کاهش نرخ توليد مثل درون غرب ـ بـه ويژه درون آمريکا ـ باربي براي تربيت ان درون آن زمينـه وارد صحنـه شد و در 1995 اين عروسک با يک جنين درون شکم خود بـه بازار عرضه شد که تا ان نوجوان با وضع حمل باربي بـه دست خود اشتياق مادر شدن بيابند. امروزه اسکيپر کـه کوچک باربي محسوب مي‌شود بخشي از پاسخ بـه درخواست سياست‌گذاران فرهنگي براي بچه‌دار بودن باربي است.
نگاهي بـه تحول لباس‌ها و شخصيت باربي بيانگر آن تحول اجتماعي هست که باربي درون آن آفريده شده است. امروزه عروسک بزرگ باربي درون هيأت يک جوان حقيقي براي مقاصد مستهجن درون فروشگاه‌هاي غربي خريد و فروش مي‌شود. تعداد زيادي از هنرپيشـه‌ها و خوانندگان زن غربي با صرف هزينـه‌هاي زياد اندام و چهرة خود را همچون باربي مي‌سازند که تا مورد توجه عموم واقع شوند. امروزه باربي بر روي تمامي وسايل مورد استفادة کودکان و نوجوانان اعم از لوازم التحرير، لوازم بهداشتي و آرايشي، پوشاک، اسباب‌بازي، لوازم تزئيني و... حک شده هست و حتي خوردني‌هاي فانتزي کودکان مانند آدامس و شکلات نيز از حضور باربي بي‌نصيب نيستند. چه اينکه ها درون سراسر جهان بايستي حضور مدل و الگوي غربي خود (باربي) را همواره درون پيرامون خود حس کنند. مادران غربي مي‌پرسند: چرا ان ما زودتر از آنچه کـه بايد بالغ مي‌شوند؟ دليل اين بلوغ زودرس جنسي ان ما درون چيست؟

باربی و استراتژی فرهنگی آمريکا

از آنجا کـه بنيان دکترين فرهنگي آمريکا بر «امانيسم» (بشر مداري بـه جاي خدامحوري) است، طبيعي هست که سياستمداران و استراتژيست‌هاي فرهنگي آمريکا تلاش نمايند که تا از طريق شيوه‌ها و راهکارهاي مختلف بنيان فرهنگي خود را تقويت و آن را درون آمريکا و سراسر جهان بسط و تسرّي دهند. يکي از اين شيوه‌ها، تربيت ان آمريکا و سراسر جهان با گزاره‌هاي فرهنگي آمريکايي است. لذا بـه عنوان بهترين و کارآمدترين راه، اگر ان ساير ملت‌ها با «ارزش»هاي آمريکايي تربيت شوند، اين ان، نقش همسران و مادران را درون جوامع خودشان عهده‌دار مي‌شوند، لذا مبتني بر ارزش‌هاي آمريکايي، جامعه‌شان را اداره مي‌کنند و اين مـهم‌ترين کارکرد تهاجمي يک فرهنگ مـهاجم هست که شـهروندان ديگر ممالک را با ارزش‌هاي خود بپروراند.
اين‌گونـه هست که باربي، درون استراتژي فرهنگي آمريکا واجد بالاترين تأثيرها و ارزش‌گذاري‌هاست و در عرصة پند درون برابر تهاجم فرهنگي عروسک باربي، مـهم‌ترين اقدام درون گام نخست تبيين مخاطرات تربيتي و فرهنگي اين عروسک است. لذا هشدار و بصيرت بخشي درون صدر اين اقدامات است.

مکانيزم تربيتی عروسک باربی

عروسک باربي بر خلاف ساير عروسک‌ها کـه تداعي کنندة کودک بوده و داراي چهره‌اي معصومانـه مي‌باشند، يک زن بيست سالة آمريکايي با تمام مشخصات اندامي آن هست که با دقت فراوان طراحي و ساخته مي‌شود و با حضور تصاويرش درون اکثر مايحتاج و ملزومات ضروري کودکان و نوجوانان از قبيل لوازم التحرير، کيف، کفش، شکلات‌ها، ظروف، البسه، ساعت، وسايل شخصي و... کـه به بيش از ده‌ها هزار مورد موجود درون بازار (حتي داخلي) مي‌رسد، ملکة ذهني کودکان و نوجوانان گرديده، خود را بـه آنان تحميل و موجب خريد عروسک مي‌گردد. خريداران باربي با خريد يک عروسک کارشان تمام نشده بلکه مجبورند تمام وسايل مکمل آن را از قبيل لباس خواب، وسايل ، مايوي شنا، لباس ميهماني، وسايل آرايش و... را کـه همـه ساله درون چندين نوبت نيز تغيير مد داده و بازسازي و توليد مي‌شوند تهيه و همواره آن را بـه روز نمايند. بديهي هست مدل لباس باربي و تمام آنچه کـه تحت عنوان متعلقات عروسک عرضه مي‌شود مدل لباس و ساير وسايل مورد نياز ان و زنان قرار گرفته و بدين صورت ان مأنوس با اين عروسک با سليقة باربي (يا بـه قول دقيق‌تر با سليقه و خواست يک زن آمريکايي) بزرگ شده، درون زماني کـه به سنّ انتخاب مي‌رسند دقيقاً داراي سليقه‌اي همانند باربي (يا يک زن آمريکايي) مي‌باشند. بنابراين هر آنچه درون تمدن غرب براي انحطاط بشر توليد و عرضه مي‌شود، قبلاً ذائقه و احساس نياز بـه آن را با هزينـه مصرف‌کنندگان بـه وجود آورده‌اند کـه پديدة «باربي بيس» يکي از نمودهاي عيني درون داخل کشور هست که متخصصان تربيتي و تغذية داخلي با نگراني فراوان از طريق رسانـه‌هاي جمعي درون جستجوي راه حلّي براي آن و اطلاع‌رساني بـه خانواده‌هاي ايراني براي پيشگيري و جلوگيري از گسترش آن هستند. درون شرايطي کـه در صفحة نيازمندي‌هاي روزنامـه‌هاي صبح و عصر، آگهي‌هاي بسيار فريبنده‌اي با عبارات اغفال‌کننده ان اين مرز و بوم را با وعده و وعيد فراوان بـه باربي شدن دعوت مي‌نمايند!!!
نبايد فراموش کرد کـه تا اين لحظه، هيچ کشور و ملتي نتوانسته هست در برابر باربي رقيبي ماندگار و جدي بتراشد و در اين عرصه کاملاً شکست نخورده باشد کـه از جملة آن «عروسک سندي» درون انگليس است.

ارسال نظر سریع
بر چسب ها : مکانيزم تربيتی عروسک باربی ,باربی و استراتژی فرهنگی آمريکا ,استراتژی فرهنگی آمريکا ,باربی ,باربی و تعليم و تربيت ,باربی و سياست ,دوباره‌سازی باربی ,فيلم‌های باربی ,متل کمپانی چند مليتی ,اساسنامـه کودکان ,عروسک کِن ,عروسک کِن (دوست‌پسر باربی) ,کِن دوست‌پسر باربی ,عروسک باربی ,عروسک لی لی ,پديده عروسک باربی ,باربی شوالیـه ناتوی فرهنگی ,تهاجم فرهنگی ,باربی و تهاجم فرهنگی ,عروسک باربی و تهاجم فرهنگی ,




[عــــروســــک بــــاربــــي و تــــهــــاجــــم ... نام لاتين فيلم هديه اي از بهشت]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sun, 01 Jul 2018 17:36:00 +0000